Friday, 16 August 2013

M A T A

 
Assalamualaikum semua...
salam Jumaat n selamat petang semua...
korang dah buat ke bnda2 sunat utk hari Jumaat nim...
especially potong kuku...
aq nak share cikit pasal mata nim...
tambah2 sekarang nim ramai yg selalu duk ngn tab, lappy, comp...
so klau korang xjaga mata korang...
nanti mata korang rosak or naik power...
macam aq nim...
 
aq ada baca satu artikel la...
dia bg la sikit tips penjagaan mata...
 
 
  1. korang amalkan baca 4 Qul apabila basuh muka bila bangun dari tido sambil niatkan supaya mata korang sihat...orang cakap setiap perbuatan perlu dimulakan dgn niat yang baik kerana Allah...
  2. korang juga digalakkan or wajib makan carrot or blh buat jus carrot plus susu...hehe..sbb dalam carrot kan ada vitamin A..so sesuai utk mata...macam member aq..dia suka giler carrot...dia blh makan mentah2...lau aq makan bila ad benda sampingan je..
  3. selain carrot, korang boleh makan buah betik...buah betik blh bagi mata korang ok dan juga membantu pelawasan korang...
  4. amalkan teknik membaca dengan betul... 
  • kedudukan bahan bacaan dgn jarak mata...baca dengan jarak 33cm - 40cm
  • pastu baca dalam pencahayaan yang cukup dgn mata...jgn baca dalam gelap...
5. bila korang guna comp or lappy ad tekniknya..
  • ambil masa rehatkn mata anda dengan mengalihkan pandangan dan melihat benda lain selama sepuluh saat..
  • selalu kelipkan mata korang supaya keadaan mata korang sentiasa basah.or pakai ubat titis mata...
  • lakukan sedikit regangan..
  • mengubah kedudukan monitor komputer.monitor perlu berada 20 - 30 inci daripada mata...
 
 
pot pet pot pet : harap harap ape yang dikongsi boleh bagi sedikit panduan...
~xoxo~
>0-0<

 

Post a Comment